Besøk til Brumunddal Røde kors

Trond Krokengen var kveldens vert. Han har vært i Brumunddal hjelpekorps i 30 år og opplevd en rivende utvikling i denne tiden.

30 fremmøtte inkl. gjest Trude Engen Strand.

Brumunddal Hjelpekorps er sannsynligvis Norges største hjelpekorps. Omsetter for 5,5 mill i året, og alt er frivillig arbeid. Har ingen fast ansatte.

Har 137 aktive medlemmer, hvorav 30 er utdannede ambulansearbeidere, 17 av disse har dette som jobb ellers.

Medlemmer som jobber turnus tar gjerne et par dager innimellom hos Røde Kors. Hovedtyngden av medlemmene er mellom 25-35 år.

Har egen offentlig godkjent utdannelse her hvor studentene kan melde seg opp som privatist til eksamen på lik linje med de som går på Våler ambulansefag.

De som er med her får gratis utdannelse på kjøpet. Og gir viktig tilskudd på CV’en til den enkelte, noe som man vet er utslagsgivende ved jobbsøk senere.

Har avtale med sykehuset Innlandet, kjører fast for disse. Har gjort dette siden 2007. Har i utgangspunktet avtale om all transport mellom sykehusene i vårt område og Oslo. Kan fort bli en tur til Tynset eller andre steder. Har forsikringsturer helt til Polen.

Går veldig bra, har 4 «avvik» på denne tiden. «Avvik» kan være forglemmelser og andre småting. Dette må være godkjent!

Er først og fremst et hjelpekorps som skal bistå andre nødetater med blant annet å finne bortkomne folk. Spesialiserer medlemmer i ATV, snøscooter, klatregrupper. Har hatt 6 medlemmer på kurs i dette, og er veldig godt rustet.

Klatregruppa har mye å gjøre i forbindelse med bruk av hang-glider-rampene i området. Mye uhell som krever hjelp.

Får ingen støtte fra Røde Kors sentralt da økonomien er så god.

Har kjøpt to biler (Volvo XC60) som går som utdannelseskjøretøy i dag.

Drivstoff, forsikring, vedlikehold av bygninger er største utgiftsposter. Eier huset og bilene, er kjøpt for pengene som tjenes på kjøring for sykehus Innlandet og annet.

Medlemskap i Røde Kors går til hoved foreningen i området, ikke Brumunddal hjelpekorps.

Hva kan Røde Kors-mannskapene gjøre på skadested? Alt som gjøres i en ambulanse, dvs. sette IV-nåler, hjertestarter, EKG (kan sende inn dette til sykehuset for direkte avklaring) osv.

Kjører vesentlig sykere pasienter nå enn for to år siden pga kravene sykehusene har til rask utskriving. Er høye krav til utdanning og kompetanse hos ambulansepersonellet.

Har 6 paramedicere, som har utvidet fullmakt i forhold til medisinsk operativ manual.

Røde Kors sine ambulanser kjennes igjen på det røde korset foran. Brumunddal Hjelpekorps kan stille med 4 ambulanser på 20 minutter for å delta i f.eks. evakuering av sykehus etc. ved akutt behov. Kan samle 25 personer på 30 minutter.

Offentlig ansatte blant medlemmene har avtale med arbeidsgiver om å få fri ved større hendelser.

Har vært en utvikling i førstehjelpskursenes innhold de siste årene. Kan kjøre kurs for oss, optimalt 15-20 personer i hver gruppe. Ved behov for kompresjon kan man gjerne kjøre kompresjon 3-4 minutter før man tar et par gode innblåsinger og fortsetter. Dette fordi den som svimer av som oftest har trukket pusten før det skjer.

Viktig å gi gode kompresjoner, godt ned og godt ut slik at hjertet fylles og tømmes riktig. Ved bruk av hjertestarter er det viktig å ta godt med kompresjoner slik at det er trykk i blodsystemet til pasienten når hjertestarter kjøres. Ved innblåsing mellom kompresjoner må det komprimeres 7-8 ganger før trykket er oppe igjen i kroppen.

Skal satse mer på båt og vannredning. Har egen båt, kjøpte denne i fjor. Kostet kr. 260.000,-

Skal ikke delta fullt i akuttfasen, men har samarbeidsavtale med brannvesen og politi i Brumunddal slik at arbeidsoppgavene er definert. Har sonar i båten, og har funnet forulykkede med denne. Båten kan i tillegg brukes til redning på is, og har bl.a. 1.000m tau om bord. Dette brukes f.eks. til sikring av båt fra land om den brukes på is.

Får også drone med IR-kamera for søk i ulendt terreng.

Deretter fikk vi en interessant runde på huset og området. Det er imponerende lokaler, funksjonelle og tilpasset stordrift. Husene eies av Brumunddal Hjelpekorps. Garasjen brukte vi litt tid i, der står bl.a. to store og en «vanlig» ambulanse. De store ambulansene er relativt nye, koster i underkant av 900.000,- i innkjøp. Dette kjøpet finansieres av inntjening fra frivillig arbeid i hjelpekorpset. Har i tillegg en større vogn, innredet som kommandovogn med kommunikasjon og mye annet utstyr for plassering for eksempel ved målgang i Birkebeineren eller andre steder man ikke har faste lokaliteter til dette. En imponerende løsning som kan hektes på hengerfeste og dras av gårde på kort varsel.

Vi takket for en interessant kveld, det er imponerende hva Brumunddal Hjelpekorps har fått til i byen vår!

Referent

Pål Engen Strand

Info ved ny redaktør i Ringsaker Blad

22. april 2024

Info ved ny redaktør i Ringsaker Blad

Til møtet mandag 22.4. hadde Rotary invitert den nye redaktøren i Ringsaker Blad (RB), Trine Rasmussen.