Malawi - verdens fattigste land

Kveldens innlegg var ved Erik Ulven: ‘’Malawi, verdens fattigeste land’’.  Erik holdt et levende og lunt foredrag med en blanding av fakta, historie og anekdoter fra sitt besøk – om et land han ikke visste mye om for ett år siden.

Malawi ligger i det østlige Afrika og grenser til Zambia, Mosambik og Tanzania.  Landet ligger i Rift Valley og verdens tredje største innsjø, Malawisjøen, er en del av denne landskapsformasjonen.  Arealet er 120.000km2, herav 25.000km2 er vann.  Landet er en tidligere engelsk koloni og ble selvstendig i 1964.  Landet har vært preget av vanstyre gjennom 30 år med den første presidenten Hastings Banda.  Han var en tyrann, tålte ikke opposisjon og brukte grusomme straffemetoder.  Hovedstaden heter Lilongwe.  Dette er en by med ca. 2 mill innbyggere, men med et veldig lite og enkelt bysentrum.  I tillegg er det et ytterligere administrasjonssentrum i den sørlige delen, Blantyre.  Majoriteten av befolkingen er katolikker.  I 1970 var det om lag 5 mill innbyggere, i dag 16 mill og landet har verdens hurtigst voksende befokning.  Fødselsraten er 5,7 barn.  Landet har et enormt antall hiv-smittede og har vært svært hard rammet av aids.  BNP per capita er på USD 200.  Landet har mottatt betydelig utviklingshjelp, men Eriks inntrykk er at mye er dårlig koordinert.

Dyrking av tobakk er Malawis viktigste inntektskilde, og dette utgjør hele 50% av statens inntekter.  I tillegg eksporteres sukker og te.  I den senere tid er det oppdaget store forekomster av titan.  Erik kommenterte at engelskmennene bare var passelig fornøyd med Malawi som koloni, fordi den ikke hadde store naturressurser som kunne utnyttes.  Slavehandel en del av landets historie på 1800-tallet.

Erik reiste til Malawi sammen med Sigvart Byberg, tidligere dyrlege i Furnes.  Byberg var interessert i å overta deler av butikkinnredningen som ble annonsert på Facebook da butikken ble lagt ned.  Erik fulgte oppfordringen om å bli med til Malawi.  Byberg er involvert i hjelpearbeid i Malawi og har bl.a. kjøpt en landeiendom hvor det drives opplæring i landbruk og hvor det dyrkes moringa-te.  I tillegg har han vært med på å starte opp et legesenter.  De var i byen Kande og bodde der i 5 uker.

Erik deltok sammen med Byberg i hjelpearbeid med bl.a. matutdeling i barnehager.  Barnehagene mottar støtte fra Kavli-stiftelsen i Norge.  I tillegg var Erik håndlanger i byggearbeid på Bybergs eiendom.  Han kommenterte at malawierne behersket muring godt, men hadde svært lite erfaring med bygging i tre.  Derfor var bruk av hammer noe av det viktigste han lærte fra seg!  Det er en stor mangel på byggevarer.  Erik hadde også gleden av å dele ut fotballer gitt av G-Sport og dameklær gitt av Miss 1.  Apropos kvinnene: svært mange av kvinnene hadde lite eller kort hår.  Bakgrunnen for dette er at de spiser en grøt laget av kassava.  Denne roten er delvis giftig og medfører hårtap.

Erik karakteriserer befolkningen som et snilt folkeslag, men registrerer at det er en følelse av oppgitthet i befolkningen.  Fattigdom og 50-60% arbeidsløshet er en del av bakgrunnen.  Hvorom alt er, Malawi blir kalt ‘’The warm heart of Africa’’.

Erlend Mogen

Info ved ny redaktør i Ringsaker Blad

22. april 2024

Info ved ny redaktør i Ringsaker Blad

Til møtet mandag 22.4. hadde Rotary invitert den nye redaktøren i Ringsaker Blad (RB), Trine Rasmussen.