Bedriftsbesøk hos ASKO i Brumunddal

Møtet ble avholdt som et bedriftsbesøk hos ASCO i Br.dal. Asko eies av Norgesgruppen.

Vi ble tatt imot av Geir Larsen, markeds- og distribusjonsansvarlig. Etter utdeling av sikkerhetsvester ble vi vist til konferanserommet. Det bør nevnes at han snakket meget positivt om sine konkurrenter. Eks: Rema er særdeles dyktige. COOP har bedret seg. Bunnpris er en frittstående kjede og på spørsmål fra oss, svarte han at navnet ikke var avspeilet i varepriser. De største kjedene hadde de laveste prisene.

Her ble vi gitt en grundig og detaljert orientering om ASCOs omfattende virksomhet. Anlegget var på ca 40 000 m2. og de hadde 16 000 kunder. På anlegget var det 359 arbeidstakere. Norgesgruppen har 4 000 tilsatte. Vareflyten er organisert via 13 regionale lager.

De hadde som mål at verdikjeden skulle bli klimanøytral. De satser også på å dekke kraftbehovet med vindkraft og solceller. De var først i verden på hydrogendrevet lastebil, men nå er det et mål at alle biler skal gå på strøm og de har nå 18 ladeplasser for lastebiler. Norgesgruppen sto på for å få SCANDIA til å produsere el. lastebiler. De bruker også førerløse droner ( 2 stk. fraktebåter) til å transportere varer over Oslofjorden.

Vekst er viktig. Det betyr stadig nye vareslag inn. De hadde i fjor en lang periode uten prisvekst og det førte til at butikkene fikk mange nye kunder. Det førte til god økonomisk vekst. ASCO har 8 milliarder i omsetning og de behandler 45 000 kolli pr. dag.

I mange år har kjedene ønsket å ta over innkjøring av varene. Nå er det nesten bare Tine som kjører ut egne varer. Alt matavfall hentes inn til ASCO.  I dette avfallet er det også plast, papp og papir og tomgods for drikkevarer. Det var et avsatt område for dette i lageret.

Vareflyten var sterkt digitalisert og ethvert pip i butikk-kassa avstedkommer en bestilling. Kjeden jobbet for tiden sterkt med å øke sin kriseberedskap. Han sa også at dess mere man sentraliserer, dess mere sårbar blir man.

Så ble vi tatt med til det enorme lageret. Da vi var der var det relativt stille, men det var aktivitet og vi måtte se opp for trucker som kom meget fort. De fleste trucker hadde førere som mottar sine oppdrag som digitale meldinger. Det var anskaffet 2 store førerløse trucker og det ville nok øke. Varene var stablet i 4-5 pallehyller så det var høyt under taket. Det var et eget kjølelager for frukt og grønt og et eget stort fryselager for frossenvarer. Det ble lagt stor vekt på kvalitet på frukt og grønt. En av de vanskeligste varene her var bananer.

Det var en gjennomorganisert pakking av lastebilene som kjørte ut varene. Det som skulle ut først sto bakerst osv. Bilene kom inn til bestemte tider og skulle gå ut til bestemte tider. Dette var viktig for ute i butikkene måtte varene komme inn til eksakte tider slik at de var klare til varemottak og hadde retur som matavfall etc. klart til forsendelse.