Impande - mulig samarbeidspartner i et internasjonalt prosjekt

Rolf Olsen orienterte om prosjekter og muligheter innenfor Impande-systemet.

Dagens møte var viet hjelpeorganisasjonen Impande, en organisasjon klubben har samarbeidet med tidligere. Klubbens kontaktperson i Impande er Rolf Olsen, slik det også var sist vi samarbeidet med dem, nærmere bestemt i 2017.

Impande har eiere i England, Sverige, Norge og Sør-Afrika – i sistnevnte land foregår også de fleste hjelpeprogrammene. Blant organisasjonens sponsorer finner vi bedrifter, enkeltpersoner, frivillige organisasjoner, blant dem en rekke Rotaryklubber.

Impande står bak etablering og drift av hele 1220 barnehager, avlønning av 420 lærere og sørger for 1 million måltider per dag. Hjelpen når ut til ca. 18.000 barn.

Rolf Olsen gikk i foredraget sitt tilbake til Sør-Afrikas nyere historien – den som begynner med opphøret av Apartheid og frigjøringen av Nelson Mandala i 1994. Den gode reformperioden fikk imidlertid ikke vare lenge. Ved valget av Jacob Zhuma som president i 2003 begynte en ny forfallsperiode preget byråkratisering, korrupsjon og utvikling av nye politisk og offentlige makteliter – et slags «to-hierarkisystem».

Utviklingen i landet får rimeligvis noen utilsiktede konsekvenser, deriblant gjenfødelsen av klaner ledet av høvdinger uten forankring i demokratiske prosesser eller strukturer. I mangel av noe annet gir myndighetene høvdingene både myndighet og belønning.

En verre konsekvens av dette forfallet, er en vilkårlig bruk av offentlige anbud – tildeling av oppdrag uten oppfølging av leveransene som blir avtalt – gjerne til selskap som eies av politikere eller byråkrater (tenderprenørskap). Landet står i økende grad også foran framveksten av en mafia som uten særlig stor risiko kan bruke trusler, vold og andre kriminelle metoder for å tilrane seg midler som er tiltenkt gode formål.

Sist, men ikke minst er konsekvensen av forfallet at landet preges av segregering og marginalisering. 1/3 av landets innbyggere er rike. 1/3 kan karakteriseres som arbeiderklassen og 1/3 er fattige og sterkt preget av fullstendig fravær av sjøltillit og framtidstro.

I dette «landskapet» har Impande sitt arbeidsområde. Organisasjonen retter i stor grad oppmerksomheten og ressursene mot barn og unge i håp om at disse skal utvikle kunnskaper og ferdigheter som gjør dem ettertraktede og som på sikt kan bidra til at de bryter ut av fattigdom og nød.

Et interessant fenomen er det imidlertid at helsevesenet ser ut til å gå «under radaren» i denne negative utviklingen. Landet ser ut til å kjennetegnes av en prestisje og en sjølbevissthet som løfter nasjonen til helt andre nivåer på dette området.

Brumunddal Rotary bevilget i 2017 et tilskudd til Impande på kr. 60.000,-. Dette var den gangen tilstrekkelig til å finansiere et enkelt nybygg til en barnehage for hele 40 barn i Ikusaselihle i Sør-Afrika.

(Gaute Arneson, referent)