Globale trender i fred og konflikt

Kveldens tema var ‘’Globale trender i fred og konflikt’’ ved Kristian Berg Harpviken. Han er direktør ved PRIO, Peace Research Institute Oslo (Institutt for fredsforskning). Hans mors familie kommer fra Harpviken gård i Veldre.

Møtet ble arrangert av Brumunddal og Moelv Inner Wheel og fant sted i Prøysenhuset.  Lise Holland ønsket velkommen og fortalte kort om Inner Wheels virksomhet både internasjonalt og ikke minst lokalt og presenterte kveldens foredragsholder.

Kveldens tema var ‘’Globale trender i fred og konflikt’’ ved Kristian Berg Harpviken.  Han er direktør ved PRIO, Peace Research Institute Oslo (Institutt for fredsforskning).  Hans mors familie kommer fra  Harpviken gård i Veldre.

Prio forsker på fred og konflikt.  Instituttet anvender statistikk og tallfester antall konflikter og andre forhold ved konflikter for å analysere og forklare utviklingsmønster.

Media formidler at ‘’verden blir et verre og verre sted å leve’’ –er det virkelig slik?  Dette var anslaget i Kristian Berg Harpvikens foredrag.  Noen fakta fra ulike innfallsvinkler:

Antall drepte i direkte stridshandlinger 1900-2008 (ved Prio-forsker Nils Petter Gleditsch).  Verdenskrigene utgjør naturligvis brorparten av antall drepte.  Etter 2. verdenskrig: lavere antall kriger, men trend mot flere drepte i borgerkriger etter 1960-tallet

Antall konflikter 1946-2013:

Toppen ligger rundt 1990, etter slutten på den kalde krigen.  Den kalde krigen var likevel varm i den 3. verden og holdt mange konflikter gående.  Verdenssamfunnet var lite i stand til å løse konflikter og FN var handlingslammet pga. de tradisjonelle stormaktenes interesser gjentatte veto i Sikkerhetsrådet.

Estimat antall døde i krig 1946-2013:

De siste årene innebærer et trendskifte og har brakt mye dårlig nytt, med betydelig økning i antall drepte etter 2010; i 2011 ca. 20.000 drepte og i 2013 ca. 40.000 drepte.  De aller fleste som har blitt drept de seneste årene har blitt drept i Syria.  Situasjonen med de høye drapstallene i dette ene landet må hensyn tas når en diskuterer om verden har blitt et bedre sted.

Andel døde i terrorangrep 1970-2013:

Selv om flere europeiske land hadde et betydelig terrorproblem på 1970- og 80-tallet (bl.a. Tyskland, Italia, Spania), var antallet drepte lavt i følge senere utvikling.  Kurven går rett til vers fra 2003 pga. Irak, Afghanistan og Syria.  I 2013 omkom halvparten av de drepte i konflikter i terroraksjoner.  Likevel er det et kjennetegn at det er et lavt gjennomsnittlig antall drepte i terrorangrep.

PRIO arbeider også med geografiske data som metode; detaljert kartlegging av råvareressurser som basis for konflikter.  Ser etter korrelasjon/samvariasjon mellom råvareavhengighet og graden av konflikt.

Kristian Berg Harpviken kom også inn på andre former for konflikt:

·         □  Opptøyer

·         □  Terrorisme

·         □  Urban vold

·         □  ‘’Sosial’’ vold (drap)

·         □  Ikke voldelig motstand

Det er et større omfang av denne andre typen konflikter enn tradisjonelle kriger, men disse konfliktene er i forskningsmessig sammenheng ikke like avgrensbare.  Kristian Berg Harpviken stilte spørsmål om f.eks. situasjonen i Nord-Mexico er krig.

Forskning viser at land som har fulgt en lik utviklingsbane og hvor det ene landet rammes av en konflikt, opplever dette landet en dramatisk forverring av landets økonomiske situasjon.  Denne endringen er i tillegg langvarig.

Til tross for en betydelig forverring de siste årene, fastholder Kristian Berg Harpviken at i det lange perspektivet, er verden er blitt mer fredelig.  Hvorfor?

·         □  Den kalde krigen er slutt

·         □  Flere fredsbevarende operasjoner (økende antall etter den kalde krigen, og forskning viser at det er vel anvendte penger)

·         □ Den liberale freden

o   −  Vi blir rikere (mindre knapphet på ressurser som grunnlag for konflikt)

o   −  Vi blir mer demokratiske (flere demokratiske stater, disse går sjelden til krig mot hverandre)

o   −  Vi samhandler mer med hverandre; mer handel fører til bedre relasjoner

o   −  Vi har flere bånd i internasjonale organisasjoner (på alle nivåer)

Foredraget ble avsluttet med interessante og innsiktsfulle spørsmål fra salen før Lise Holland avsluttet kvelden med overrekkelse av en kortreist gave fra Strand Brenneri.

Erlend Mogen

Du kan lese mer om PRIO ved å gå inn på nettsiden: http://www.prio.org/

Klubbens møter denne måneden

Pinse, møtefri