Vann lokalt, nasjonalt og internasjonalt

Kveldens innlegg var ‘’Vann lokalt, nasjonalt og internasjonalt” ved Einar Melheim fra interesseorganisasjonen Norsk Vann.  Han geleidet oss gjennom interessante og tankevekkende problemstillinger om et tema som de fleste tar for gitt, nemlig drikkevannskvalitet og fungerende avløp.  Etter denne ukens oppslag i mediene om et massivt etterslep i infrastruktur, inklusive vann og avløp, ble kveldens fordrag svært aktuelt.

Einar Melheim innledet med å fortelle at han har jobbet med vann store deler av livet, han ‘’brenner for vann’’ for å bruke hans egne ord.  Etter utdannelse som siv.ing. ved NTH jobbet han som anleggsleder hos en entreprenør i 7 år, stort sett på Vestlandet.  Deretter kom han til Ringsaker der han arbeidet i Ringsaker Kommune i 20 år, de siste 13 årene som teknisk sjef.  I Norsk Vann har han arbeidet i 11 år, først som direktør og nå som rådgiver.

Hovedtema for kveldens innlegg varMjøsaksjonen, vann og avøp i Hamar-regionen, kort om organisasjonen Norsk Vann og avslutningsvis et internasjonalt blikk.

Einar Melheim viste frem avisklipp som viste hvor alvorlig tilstanden var og fortalte om de ulike fasene i Mjøsaksjonen som strakte seg fra 1973 til 1982.  Forbudet mot fosfatholdige vaskemidler var et av de viktigste tiltakene som ble gjennomført.  Fosfat gjødslet algeoppblomstringen i Mjøsa og algeproblemet var på sitt verste i 1976.  I tillegg ble det bygd ut kommunale renseanlegg, avløpssystem ble utbedret samt at det ble gjennomført tiltak mot både industri (utslipp) og landbruk (gjødselavrenning).  Det var kun Lillehammer renseanlegg som ble bygd med nitrogenfjerning, men dette har vist seg å ha marginal betydning.

Kvaliteten på nybygde kloakkledninger var ikke god nok og dette sliter vi med fortsatt i regionen.  Det har i de senere årene vært noen store enkeltutslipp i Mjøsa.  Mjøsa har blitt mer robust, og selv om utslippene isolert sett er alvorlige hendelser, er utslippene knapt nok målbare etter noen uker.  I Hias-området er det to vannverk, Hamar og Stange og ett renseanlegg i Ottestad.  Hias planlegger et nytt vannverk i Stange.  Nye ledninger er under planlegging både av kapasitetsårsaker og for å sikre forsyningen.

Brumunddal får vann fra Narud vannverk.  Narud er en naturlig kilde, vannet strømmer gjennom sprekker i fjellet (sandstein) og hentes fra 150m dypde.  Hvis uttaket er større enn naturlig tilsig, synker grunnvannsspeilet.  I vannverket fjernes kalk og det tilsettes noe salt.

Einar Melheim stipulerer det umiddelbare investeringsbehovet i VA-sektoren til ca 200 mrd kr.    Fornyelsen burde være på ca 10 mrd/år, ligger på ca 3.  VA-driften i kommunene går etter selvkostprinsippet.  Med korrekte avskrivingsnivå burde isolert sett burde derfor ordningene finansiere nødvendige utskiftinger.  Erfaringen viser imidlertid at investeringene i VA må kjempe om prioriteringen med andre kommunale formål.

De senere årene har i tillegg vist at klimaendringer påvirker råvannskvaliteten (vannet som hentes fra naturen) og endringene medfører store påkjenninger av intense regnskyll på avløpssystemene.  Større reiseaktivitet medfører også at vi bringer med oss nye bakterier hjem, noe giardia-utbruddet i Bergen i 2004 er et eksempel på.  Det kommer ogås krav om bedre sikring av VA-anlegg som ledd i beskyttelse av kritiske samfunnsfunksjoner.  Disse forholdene er altså med på å øke investeringsbehovet i VA-sektoren.  Einar Melheim opplyste også at VA-sektoren står for ca. 1% av Norges totale energiforbruk og at det ligger store innsparingsmuligheter her.

Norsk Vann (NV) er en interesseorganisasjon for vannbransjen som har kommuner og kommunalt eide organisasjoner/foretak som medlemmer.  Organisasjonen har to formål: ivareta interessene til medlemmene og virksomhet innen rådgivning og opplæring.  NV har bl.a. utgitt en lærebok i VA.  Vann og avløp er også politikk og det er etablert en egen Vanngruppe på Stortinget.  Stortingsrepresentant Ketil Kjenseth fra Biri, som er tidligere medarbeider i NV, er leder for gruppa.  NV arbeider også sammen med det norske og det europeiske systemet som utformer regleverket for bransjen; et viktig prinsipp er at miljøgiftene må stoppes ved kilden.  Også på VA-området er EU-regelverk styrende for utforming av norsk lovgiving og regelverk.

Avslutningsvis fikk kveldens gjest -som seg hør og bør- overrakt en flytende oppmerksomhet.

Erlend Mogen