Klimautfordringer

Ronald Bradal trakk tråder fra fortid, via nåtid og til framtid ved å bygge på ca. 50 forskningsrapporter og en mengde bøker om emnet. Han kom blant annet inn på ressurser og begrensninger.

Klimasaken er et komplekst problem, dvs har mange aspekter innvevd i hverandre. Bradal tror at de økonomiske aspektene er den begrensende faktoren mht å få gjort noe med problemet. Hvem som uttaler seg klimasaker har også betydning for om saken får fokus og blir tatt alvorlig.

Han kom inn på noen av de ulike aspektene:

Målinger som er gjort, viser sykluser med nær sammenheng mellom temperatur og CO2-innhold, har nærmest identiske grafer. (Jo høyere temperatur, jo mer CO2 frigis til lufta).

2015 kommer til å bli et varmt år, blant annet pga utviklingen av El Niño og La Niña, dvs. varme havstrømmer som utvikler seg i Sør-Amerika og beveger seg mot Asiakysten, hvor den ligger og «godgjør seg» før den strømmer tilbake og avkjøles.

Tørke er den store «faren» på lang sikt, hevder Bradal.

Velstandsutviklingen: Velstanden i den vestlige verden begynte da vi tok i bruk fossile brennstoffer. Det private forbruk har økt betraktelig de siste 40 årene. «Dersom vi skulle fortsette vår økonomiske vekst de neste 30 årene, ville vi trenge 30-35 jordkloder!»

Hvordan vil utviklinga bli i tida framover? Dette avhenger av:

• Tilgang til energi

• Andre naturressurser

• Utvikling av klima og forekomster av ekstremvær

• Graden av forurensning og andre miljøskader

• Verdens gjeldsproblemer

Noen praktiske konsekvenser:

• Vi må bruke mindre energi i jordbruket

• Vi må lage «vugge til vugge»-produkter (gjenbruk)

• Vi vil måtte utføre mer manuelt arbeid i alle livets faser

• Vi vil få økonomisk utjamning mellom land og regioner (m. lavere økonomisk standard enn vi har nå)

• Vi vil måtte klare oss med lavere forbruk av varer/tjenester

• Vi vil måtte produsere mer av maten vår sjøl

Mange økologer tror mangel på mineraler og metaller vil bli et stort problem om kort tid. Andre peker på at det finnes uutnyttede ressurser, men det vil kreve mye energi å utvinne dem, kanskje mer enn vi har mulighet til. Jo lengre vi insisterer på å opprettholde et høyt forbruk, desto større blir miljøskadene. Mye tyder på at nye olje-/gassfunn vil forlenge den fossile    .Hele verdens drøm: å finne olje/gass – den beste/eneste veien til rikdom. Derfor liten grunn til å tro at kampen mot økte utslipp av klimagasser blir tatt på alvor. Den eneste energikilden som kan konkurrere med de fossile brennstoffene: atomkraft. Faremomentene er sterkt overdrevet, hevder Bradal. Han mener også at USA og Kina må samarbeide om teknisk utvikling. Til slutt sa Bradal at han ikke tror at klimautfordringen vil bli løst – han er pessimist.

Referent: Hilde M. Støen