Komitemøter og sosialt samvær

Ansvarlige for ledelse av komitemøtene er presidenten og komitelederne.

Disse møtene er viktige og nyttige for å utveksle meninger og å gjøre beslutninger om klubbens videre arbeid. De binder klubbens medlemmer sammen. Dessverre var et par av komiteledere ikke til stede. Komiteene la fram sine konklusjoner fra kveldens møter:

Samfunnskomiteen la fram planene for å fullføre arbeidet med å få i stand en gapahuk på Bjørgeberget. Åge Sørlundsengen står for det praktiske med å lage gapahuken. Han tar også kontakt med Tvedt, som er grunneier der den skal plasseres.

Medlemskapskomiteen fortalte at det blir torskeaften den 4. mars på Bakeriet, og Intercity møte med besøk til Mjøstårnet  den 29. april. Jørn Strand orienterer.

Programkomiteen medelte at alle møtedager er dekket med unntak av 4. Det ble drøftet ønsket om et tema omkring de mange EL-bilene som nå er på veiene. Hva er miljøgevinsten av dette?

Kommunikasjonskomiteen hadde fått i oppdrag av presidenten og drøfte referatenes utforming. Konklusjonen fra komiteen er at målgruppen for referatene er medlemmene i klubben som ikke hadde anledning til å være til stede på møtene. Men også for de som hørte foredragene kan det være ønskelig med et resymé av hva som ble framført, da det ofte er mye stoff som blir presentert på kort tid (3/4 time).

Beskjeden til referentene er at det skal skrives kort, dvs.  -  ½ - ¾ A4 side, men i praksis lar en de enkelte stå noe fritt. Referentene består av medlemmene i kommunikasjonskomiteen, og en kan ikke forvente at alle har like god kjennskap til eller har erfaring med slikt arbeid. Det er  redaktøren av hjemmesida som må ordne opp i dette, og det krever ofte mye tid.

Pål orienterte litt om de muligheter som foreligger ved bruk av sosiale medier for referering og behandling av framførte foredrag.  Målgruppene kan noen ganger være andre enn medlemmene og utenfor Rotary.

Internasjonal komite har ansvaret for møteprogrammet 25. februar, og det ble orientert om dette.

Svein Lauritz Haglund orienterte om RYLA. Han legger ned stor innsats i dette arbeidet. Han har vært i kontakt med en rekke bedrifter, som har lovet økonomisk støtte. Det er fortsatt mulig å melde på deltakere til RYLA seminariet som holdes på Gjøvik 15 -17. mars. Han oppfordret medlemmene til fortsatt å melde fra om aktuelle kandidater.

___________________________________________________________________________________________________

Christian Sandberg gikk bort søndag 27. janauar. Han vil bli husket som et omgjengelig, hyggelig og aktivt medlem som tok initiativet til engasjering av mange interessante foredragsholdere i klubben. Klubben har besøkt Hoel flere ganger, og den holdt en av sine jubileer der.

Et annet tidligere medlem som har gått bort er Bernt Magnus Langmoen, som var medlem av klubben i mange år.

Det ble holdt 1 minutts stillhet for å minnes disse to medlemmer.

Referent Eivind Elstrand

NB! Minner om  Rotary Convention i Hamburg 1. - 5. juni.