Gjenreisingsbyene i Norge. v/ Robert Øfsti

President Rune Glomseth ønsket velkommen til kveldens møte og en spesiell velkomst gikk til kveldens foredragsholder, Robert Øfsti.

Thor Bøhmer holdt kveldens "3-minutter". Med referanse til klimakrise og havnivå refererte han en kilde som hevder at det ikke er stigende havnivå som truer Fijiøyene, men Fijiøyene som synker.

Kveldens foredrag var om gjenreisningsbyene i Norge. Robert Øfsti er kommuneantikvar i Steinkjer kommune. Steinkjer var en av byene som ble bombet av tyskerne i 1940.

Kommuneplan for Hamar

Før han tok for seg gjenreisningsbyene fortalte han om en gammel kommuneplan for Hamar.

I 1922 utlyste Hamar kommune en byplankonkurranse for Hamar. Av de tre inviterte byplanekspertene var arkitekt og professor Sverre Pedersen, som vant med forslaget, ”Sommerfugl”. Pedersen presenterte en fast arkitektonisk komposisjon der bygninger og plasser var rytmisk innordnet i ”virkningsfulle grupper” etter terrengforholdene. Lite av Pedersens ideer ble gjennomført bortsett fra Jernbaneparken og at hovedveisystemet i stor grad følger hans plan. Pedersen sa om Hamar "at når du kommer ut av stasjonen på Hamar skjønner du ikke at du har kommet til et vakkert landskap".

Gjenreisningsbyene i Norge

Sverre Pedersen ble senere, som leder av Brente steders regulering, sentral i utarbeidelsen av reguleringsplaner for byer og tettsteder i Norge, som var rammet av krigsherjinger under andre verdenskrig.

Robert Øfsti var innom flere av gjenreisningsbyene, bl. a. Kristiansund og Bodø, men tok særlig for seg Steinkjer.

Steinkjer ble bombet 21. april 1940. Bakgrunnen for bombingen var tilstedeværelsen av britiske soldater i byen. Over 80% av bygningene ble ødelagt. Gjenoppbyggingen kunne ikke skje uten en reguleringsplan. Professor Sverre Pedersen i Trondheim hadde tidligere utarbeidet en plan, men en ny plan måtte lages. I forbindelse med gjenoppbyggingen av byer og tettsteder, som var ødelagt, ble det bestemt at en sentral instans skulle utarbeide planene. Denne instansen fikk navnet Brente steders regulering, ble opprettet og underlagt Innenriksdepartementet sommeren 1940 og ledet av Sverre Pedersen.

Steinkjer er en av de mest vellykkede og best bevarte gjenreisningsbyer. Hovedgrepet i Pedersens nybarokke byplan er Kongens gate på Sørsia med Brannstasjonstårnet på Nordsia som et markant fondmotiv. På tvers ligger tverraksene med sine fondmotiv. En av hans hovedidéer var "å bringe landskapet inn i byen".

Den fremste gjenreisningsarkitekten i Steinkjer var arkitekt Sverre Olsen.

Robert Øfsti avsluttet foredraget med å nevne Sverre Pedersens idé om enten å legge jernbanen gjennom Hamar et annet sted eller å rette den ut for å skape større nærhet mellom byen og Mjøsa. Dette som et apropos til dagens debatt om jernbanetraseen gjennom Hamar.

Referent Eivind Amb

Info ved ny redaktør i Ringsaker Blad

22. april 2024

Info ved ny redaktør i Ringsaker Blad

Til møtet mandag 22.4. hadde Rotary invitert den nye redaktøren i Ringsaker Blad (RB), Trine Rasmussen.