Presidentskifte.

Kjære alle Rotary venner!

Plutselig så har det gått et nytt år.  Mitt år som leder av klubben startet med medlemsmøte 4. juli for ett år siden og det er nå dags å takke av.

Vi fikk en ny amerikansk president for R.I. som har vært mindre kontroversiell enn den andre amerikanske presidenten som ble valgt i dette året og som har preget nyhetsbildet nesten hver dag. Men altså, en ny president med ny logo og planer for det kommende året.  Og mål og planer ble også lagt her lokalt.

Mål og planer for egen klubb var å videreføre det gode arbeidet som var lagt ned i klubben i mange år tidligere.

Jeg føler at vi har lykkes på det meste, vi har hatt et godt år, uten de store kontroverser.

Vi har hatt en rekke fremragende foredrag og komiteene har jobbet godt og har gitt gode tilbakemeldinger.

Når det gjelder medlemmer, så er jeg ikke fornøyd med medlems-rekrutteringen.  Vi hadde som mål å beholde medlemstallet vi hadde for ett år siden, vi skulle øke kvinneandelen og sikre en netto tilgang av medlemmer.

Jeg og styret har hatt spesiell fokus på dette, uten at det har gitt resultater.  Vi har dessverre også mistet et godt medlem det siste året, idet Bjørn Stensli gikk bort så altfor tidlig.

Rotary Foundation var spesielt nevnt i mål og planer for året.  Vi gir også i år et betydelig bidrag til RF, slik vi gjør hvert år.  Faktisk så gir vi størst bidrag pr. medlem i hele distrikt 2305

§ 67,42 pr. medlem / 51     og     § 70,17 pr. medlem / 49   og aktuell kurs.

Prosjektarbeid Internasjonalt er et annet punkt som er nevnt i planene. Vi har avsluttet samarbeidet med SOS Barnebyer for å konsentrere oss om et nytt prosjekt som er direkte linket til Rotary.  Vi nærmer oss en konklusjon på dette og jeg regner med at den nye presidenten og det nye styret sørger for et vedtak på dette i tråd med klubbens ønsker.

Her lokalt har samarbeidet med Frelsesarmeen vært den viktigste aktiviteten og ved hjelp av vår innsats som grytevakter fikk F. inn NOK 205.000 i sine julegryter på Mølla og på OBS Rudshøgda i noen uker før jul.  Frelsesarmeen er overstrømmende takknemlige for dette som gjør det mulig å hjelpe mange som har behov for det i vårt nærmiljø.

Jeg nevnte alle gode foredrag vi har hatt i løpet av året.  Foruten komitemøter, eksterne møter og befaringer, så har egne medlemmer bidratt med foredrag på tilsammen 15 medlemsmøter.  Kunnskapsrike og interessante!

I tillegg har vi hatt gode foredrag innenfor forskjellige fagområder og tidsaktuelle foredrag som f.eks. USA – Hva nå? rett etter det amerikanske presidentvalget. Og for noen uker siden; Martin Luther – 500 år etter.

Vi har hatt rakfiskaften og vi har hatt torskeaften, begge med bra oppslutning og hyggelig deltakelse av noen inviterte eldre damer.

Alt som jeg har ramset opp er jo ingen selvfølge, men et resultat av godt arbeid i komiteene.  Past president, Svein Lauritz, hadde i sitt president år en overrekkelse til årets rotaryaner, som på en eksemplarisk måte hadde representert rotarys idealer.  Jeg ønsker å videreføre dette tiltaket og flere kunne ha vært aktuelle kandidater og kan ha gjort seg fortjent til denne utmerkelsen.  Og da kanskje spesielt Eivind Elstrand som gjør en uvurderlig innsats for klubben med klubbens nettsider som er lett tilgjengelige og a jour til enhver tid.

Nå går utmerkelsen allikevel til en annen.  Gaute A. har vært leder av programkomiteen og har sørget for at hvert møte, hver mandagskveld gjennom hele året, bare har vært en fornøyelse for min del (se bildet nederst).  Program og foredragsholdere har vært på plass, alt har gått som smurt.  Du har lagt ned en kjempejobb som jeg som leder kanskje føler mest på.  Alt på plass, ingen improvisasjoner eller nødløsninger.

Til slutt vil jeg takke styret for samarbeidet gjennom hele året.  Noen fortsetter i det nye styret og noen går ut.  Jeg takker til hver og en av dere. Svein Lauritz som past og leder av Medlemsskapskomiteen , Rune Glomseth som påtroppende, Kasserer Knut som hele tiden er a jour.  Ivar som sekretær.  Hermod som leder av Kommunikasjonskomiteen, Kåre K som leder av Samfunnskomiteen,  Morten M. som leder av Internasjonal komite og Gaute som leder av Programkomiteen

Så er tiden inne for å levere stafettpinnen videre.

Åge Sørlundsengen

President