Innlegg i anledning FN - Dagen

Basert på innspill fra FN-sambandet og Google

FN og Rotary, - er det noen sammenheng her? Ja i høyeste grad! Ved utarbeidelsen av FNs charter i 1945 deltok hele 49 rotarianere. Av 50 nasjonale delegasjoner hadde 20 rotarianere i sin stab! God grunn til å være stolte over rotarianernes innsats!
Rotarys idegrunnlag og praksis har hatt stor innflytelse på mange områder i det internasjonale samfunn. Således var Rotarys bidrag til dannelsen av United Nations viktig. Bidragene begynte før chartersamlingen i San Francisco i 1945.

Etter et møte i Dumbarton Oaks i oktober 1944 mellom Kina, Sovjet, Storbritannia, USA og Frankrike, ble den første ideplanen for en verdensomspennende organisasjon for fred utformet.
Rotary International sendte dokumentet fra dette møtet til alle rotaryklubbene i verden, og spurte "What can Rotarians Do...Following Dumbarton Oaks? Oppfordringen var at "time for debate is now".

USAs utenriksminister Edward Stettinius jr. sendte i april 1945 invitasjon til Rotary med anmodning om oppnevning av rådgivere til USAs delegasjon i San Francisco for å utarbeide FNs Charter.

USAs utenriksminister uttalte at denne invitasjonen til Rotary International til å delta som rådgivere for USAs delegasjon var en anerkjennelse for den rolle rotarianere har spilt og fortsatt spiller for å utvikle forståelse mellom nasjoner. De gav betydelige bidrag til selve charteret, og etter hvert spesielt til utformingen av retningslinjene for etableringen av UNESCO.

FNs Charter ble ferdigstilt og godkjent av de 5 stormaktene nevnt ovenfor 24.okt 1945, Norge signerte i november 1945, og i dag har ca 200 land sluttet  seg til FN.
Følgende prinsipper gjelder:

Alle medlemsland er suverene og likestilte.
Alle medlemsland skal avgjøre internasjonale tvister med fredelige midler.
Bare Sikkerhetsrådet kan godkjenne bruk av makt.
FN-pakten er FNs grunnlov
å bruke makt internasjonalt Forbudt
Unntak: Selvforsvar, Sikkerhetsrådet

FN arbeider for fred og sikkerhet, og for å få til det jobber FN også med utvikling og menneskerettigheter.

FNs Generalforsamling:
Eneste arena hvor nesten alle verdens land er samlet til debat. Generalforsamlingen kan utarbeide planer, gi anbefalinger til stater osv..
Gen.forsamlingen kan igangsette arbeid og anbefalinger for å fremme internasjonalt politisk samarbeid, utvikling av internasjonal rett, gjennomføring av menneskerettighetsarbeid

Generalforsamling: alle land er likeverdig  resolusjon ikke bindende

Sikkerhetsrådet:
1. Sikkerhetsrådet er den eneste som kan godkjenne bruk av makt mot stater.
2. Vetorett(for de 5 stormaktene nevnt tidligere) og 15 land som må bli enige (9 land må stemme for å vedta en resolusjon)  bindene resolusjoner for ALLE land, i Generalforsamlingen er de kun anbefalende. FN kan likevel fungere som megler.
3. Suverenitet – alle land bestemmer over seg selv
4. Menneskerettighetene skal ligge til grunn

Sikkerhetsrådets resolusjoner er bindende for ALLE land, i Generalforsamlingen kun anbefalende
Norge sitter i sikkerhetsrådet fra januar 2021 og ut 2022. Norge anses som en «consistent partner» (uansett politikk i Norge har vi støttet FN), stor bidragsyter, lang historie som sterk i bistand, sikkerhetsrådssalen er «norsk». Ble gitt i gave og utformet av den norske stat. Per Krogh har gitt maleriet som henger på veggen, og Norge har stått for utsmykking og interiør i salen.

Veto:
De siste ti årene har Russlands vetoer blitt lagt ned i saker som har handlet om Georgia, Zimbabwe, Burma, Kypros og Syria. Denne oversikten på 187 vetoer er fra før Russland invaderte Ukraina. Russland har lagt ned veto i saker som omhandler Ukraina siden den gang, tidligst i fordømmelse av angrepene februar 2022.

USA la ikke ned sitt første veto før i 1970. Siden da har landet brukt vetoretten mer aktivt. 46 av USAs totale 81 vetoer har blitt brukt mot resolusjonsforslag som har vært kritiske overfor Israel og Israels brudd på folkeretten.

Kina er landet som har lagt ned færrest vetoer totalt. Siden 2005 har alle landets syv vetoer blitt lagt ned sammen med Russland, i saker som handlet om Burma, Zimbabwe og Syria.

Storbritannia og Frankrike har ikke lagt ned veto siden 1989, stemte mot en resolusjon som kritiserte USAs militærintervensjon i Panama

FN har i dag 12 fredsbevarende operasjonsområder pågående.
FN-styrkene består i dag av ca. 95000 politi og militære fra 121 ulike land.

Til slutt var det en gjennomgang av FNs håndtering av krigen mellom Russland og Ukraina.

Sluttord:

FN ble ikke skapt for å ta menneskeheten til himmelen, men for å redde menneskeheten fra helvete.
(Dag Hammarskjöld)

Referent: Kåre Magne Dalen