Ole Ellefsæter og Johan Edvard Mellbye til minne

To verdifulle medlemmer i klubben vår har forlatt oss, Ole Ellefsæter og Johan Edvard Mellbye. De preget klubben på hver sin måte.

Ole kastet et friskt lys over Brumunddal Rotary Klubb med sitt svært kjente navn fra idretten. Ole bidro mange ganger i klubben med fortellinger fra sin legendariske idretts karriere. I tillegg bidro han med sang av viser som gjorde han svært kjent. På 1960-tallet laget han plate med viser som ble solgt i 25 000 eksemplarer.
Ole var en glede spreder med sitt gode humør og sin uhøytidelige væremåte. Det skaffet han mange venner.
Ole gjorde svært mye for idrettsklubben i Nybygda, og her ble det reist en bauta over han.
Ole var en skogens mann. Han arbeidet mye i skogen gjennom et langt liv, noe som bidro til å gi han store krefter til sine idrettslige prestasjoner. Han likte å være ute i det fri og hygge seg med et måltid ved bålet. Thor Gotaas beskriver han slik: «Ole var en djup person som tenkte mye. Satt i koia hjemme i Nybygda og grublet. Jeg spurte en gang Ole om livets store spørsmål og han svarte: Je trur på naturen (sitat fra Ringsaker Blad)".

Nedenfor er gjengitt et utdrag av Oles prestasjoner og utmerkelser:
På friidrettsbanen tok han seks påfølgende NM-gull på 3000 meter hinder fra 1960 til 1965
Vant Birkebeinerrennet  i 1961.
Under VM på ski i Oslo i 1966 vant han gullmedalje på 4x10 km stafett og sølvmedalje på 15 km
To gull under Ol. 1968 i Grenoble (50 km og 4x10 km stafett).
Vant Vasaloppet i 1971 som første nordmann.
Tildelt Egebergs ærespris i 1965 og Holmenkollmedaljen i 1967.
Fearnleys Olympiske ærespris i 1968.
Ole var president i Brumuddal Rotary Klubb i 2003-04, og han ble tildelt Paull Harris Fellow Recognition (PHF) i 2010.
                                                                                                       ------
Johan Edvard Mellbye var født og oppvokst på garden Grefsheim.
Det er en av de største garder i Ringsaker med en fortid som adelig setegard. Den tilhørte Storhamargodset. Grefsheim og Storhamar var krongods fram til 1661.
Bestefaren til Johan Edvard Mellbye het Johan Egeberg Mellbye (1866-1954), og han tok over Grefsheim i 1883. Han var med på å starte Norsk Landmandsforbund  (senere Norges Bondelag) i 1896. Der var han leder i to perioder, 1901–1905 og 1909–1941. I perioden 1904-1905 var Mellbye statsråd i Francis Hagerups andre regjering, der han representerte Høyre. I perioden 1922-1930 var han dessuten stortingsrepresentant for Hedmark, men denne gangen representerte han Bondepartiet.
Far til Johan Edvard var Jan Egeberg Mellbye (1913–2009). Han fulgte sporene til sin far og var leder av Norges Bondelag i perioden 1969–1974.   Så tok Johan over garden.
Norsk landbruk har i de siste 100 år gjennomgått en kraftig rasjonalisering med sterkt skiftende rammebetingelser. Å drive en så stor eiendom som Grefsheim  under slike forhold er en stor utfordring. Johan klarte denne krevende oppgaven på en umerket måte.
Brumunddal Rotary Klubb var på besøk til Grefsheim. Vi ble slått av den store og stilrene hovedbygningen med mange storslagne stuer og en praktfull sal.
Klubben vår hadde mye glede av Johan Edvard med sine store kunnskaper om teknologiske nyvinninger innen landbruk og samfunn.
Johan var president i Brumunddal Rotary Klubb i 1998-99.
                                                           ------------
Brumunddal Rotary Klubb lyser fred over Ole Ellefsæters og Johan Edvard Mellbyes minner.

Per Sandbakken    Eivind Elstrand