Brumunddal Rotary Klubb feirer 70 år med jubileumssamling på Ulvens spiseri.

Markering av klubbens 70 års jubileum

Klubben vår var 70 år 31. mai i år, og dette ble markert med en innholdsrik og riktig hyggelig jubileumssamling på Ulven spiseri.

Klubben har tatt opp tre nye medlemmer i høst og den siste, Leiv Blakstad, ble tatt opp på jubileumssamlingen. Vår klubb er nå best i distriktet med flest nye medlemmer så langt i rotaryåret.

Etter et bedre rakfisk-/spekematmåltid fikk vi en utmerket gjennomgang av Rotarys og klubbens historie ved Einar Øfsti, som også har vært tidligere distriktsguvernør. Klubben har gjennomgående hatt mellom 40 og 50 medlemmer med god spredning på ulike yrker. Medlemmene har vært aktive både i lokale, nasjonale og internasjonale prosjekter og er blant de beste på bidrag til Rotaryfondet. Jfr. særskilt oppsummering av historien fra Einar.

Tor Bøhmer tok oss med på en svært interessant reise 70 år tilbake med diverse informasjon om hvordan situasjonen var i Brumunddal og omegn samtidig som klubben ble etablert. Fra å være en bygd med forholdsvis få innbyggere, men allikevel et allsidig næringsliv, så har Brumunddal utviklet seg til en moderne by med mange innbyggere og stor aktivitet.

Et bilde som inneholder tekst, person, innendørsAutomatisk generert beskrivelse Vi fikk også en jubileumshilsen fra Moelv Rotary. Brumunddal Rotary er fadderklubb for Moelv Rotary. Hilsenen ble overbrakt av Odd-Hermann Roel Børke.

Klubben har et innholdsrikt arkiv som det betyr mye å ta vare på. På dette området har ikke minst Eivind Elstrand gjort en stor jobb. Dette har bl.a. resultert i at jubileums beretningene er kopiert i papirformat og PDF format. Bildene er arkivert  i papirformat, POWERPOINT  - og  PDF FORMAT.  Endelig er lagt ved en minnepinne som inneholder det vikti0gste arkiv materiale for å møte problemer ved eventuelle endringer i programvare. Eivind overrakte det oppdaterte arkivet til presidenten.

Referent og bilder: Rune Bye

-------------------------------------------------------------------------

Einar Øfsti:

Noen glimt fra Rotarys og klubbens historie

1905 startet Rotary International ved at advokat Paul Percy Harris tok initiativ til å samle noen venner til 1 times lunsj ukentlig i den hensikt å bedre vennskap og forståelse mellom forskjellige yrker. Organisasjonen har siden vokst til i dag å omfattet 1,4 mill. medlemmer i over 46 000 klubber over hele verden.

I Norge kom den første Rotaryklubb i 1922 med Kristiania, senere Oslo Rotaryklubb.

Brumunddal Rotaryklubb kom for 70 år siden i stand etter initiativ av tannlege Sverre Alhaug som samlet 21 menn til chartermøte 30 mai 1951, med Oslo Rotaryklubb som fadderklubb.

Klubben har siden hatt jevn aktivitet med mellom 40 og 50 medlemmer.

I starten var det kun menn som var medlemmer, men allerede i 1978 ble 3 kvinnelige nedlemmer «ulovlig» tatt opp i en klubb i California. Dette startet en prosess som etter en rettsavgjørelse i 1987, åpnet for medlemmer uansett kjønn.

Klubben fikk sitt første kvinnelige medlem i 1992. Da spørsmålet første gang ble tatt opp vakte det store protester og trusler om utmelding. Saken ble stilt i bero, men tatt opp igjen året etter og da ble et kvinnelig medlem godtatt uten noen form for motstand.

Klubben har i alle år hatt en god og jevn aktivitet, og har hatt mellom 40 og 50 medlemmer.

Det har vært regelmessige klubbmøter og også regelmessig samlinger i form av grillaften, rakfiskaften, skreiaften etc. På møtene har det vært en blanding av gode, eksterne foredrag om aktuelle tema, og gode foredrag av egne medlemmer. Og i de senere år også en uformell «torsdagskaffe» på en kafé i byen.

Også innenfor humanitære hjelpeprogram, lokalt og internasjonalt, har klubben vært aktiv siden starten. For å nevne noen av aktivitetene: Støtte til Bæreia krigsinvalidehjem, støtte til Tub.frim, aktiviteter for eldre på syke- og aldershjem med turer, underholdning osv., støtte til HandiCamp på Haraldvangen så lenge det besto, hjelp til bygging av barnehjem i Sør-Afrika, sikteskiver på to topper i Ringsaker, bygging av gapahuk på toppen av Børgeberget. Og i det senere praktisk hjelp til RingsakerOperaen, grytevakter ved Frelsesarmeens julegryte og parkeringsvakter ved kommunens korona-testings-lokaler.

Og det er flere planlagte aktiviteter som er stilt i bero i disse korona-restriksjonstider.

Klubben har vært aktiv i å støtte PolioPluss kampanjen, som Rotary International tok initiativet til i 1988. Senere er det kommet flere aktører med, og idag er polio på det nærmeste utryddet. Klubben har vært meget engasjert i dette med alt fra offentlige ball til inntekt for saken, til innsamlinger av forskjellig art, og var distriktets beste klubb en periode.

Ellers kan nevnes Rotarys ungdomsutvekslingsprogram,  hvor vi har hatt flere ungdommer ut og flere inn årenes løp.  Vi har også deltatt jevnt i RYLA, et lederseminar for unge voksne, og i andre utvekslingsprogram.

Og til slutt minner vi om at som medlem av Brumunddal Rotaryklubb er man også medlem med fulle rettigheter i over 46 000 Rotaryklubber i så og si alle land i verden.

Info ved ny redaktør i Ringsaker Blad

22. april 2024

Info ved ny redaktør i Ringsaker Blad

Til møtet mandag 22.4. hadde Rotary invitert den nye redaktøren i Ringsaker Blad (RB), Trine Rasmussen.

Klubbens møter denne måneden

Pinse, møtefri