President i Norges kokkemesteres Landsforening, Helge Erling Johansen

Om kokkelandslaget og deres utfordringer og krav som stilles.

Johansen er fra Drammen. Ble faglært kokk i 1974. Har også i tillegg til matfaget vært maler/håndverker i familiebedrift, restauranteier/-direktør og flere andre spennende stillinger.

Har vært president i Norske kokkers landsforening (NKL) og Norske kokkers landsforening Buskerud. Har hatt mange andre spennende verv i kokkeverdenen, inklusive delegat på verdenskongresser.

Norge har tre kokkelandslag. I 1968 ble kokkelandslaget stiftet, med fokus på unge kokker. I dag har vi også Kokkelandslaget Junior og Kokkelandslaget Community Catering.

Kokkelandslagene utnevnes for 4 år ad gangen.

Støtteapparatet består av daglig leder, 2 sjåfører, teknisk ansvarlig og 5-6 andre personer. Koster ca. 1 mill pr. måned å drifte Kokkelandslagene.

Sponsorer er viktige! Tine er generalsponsor. Gilde, Asko, Prior osv. er også blant sponsorene som til sammen gir 9-10 mill. NOK til Kokkelandslaget.

NKL er tilsluttet Nordisk Kjøkkensjef Federation (Federation des Chefs de Cuisine) og World Chefs. 10 millioner faglærte kokker er medlemmer. Norge med sine 1600 medlemmer er verdens beste!

Organisasjonen Worlds Chefs bidrar med mat i utsatte kriseområder rundt om i hele verden.

De norske kokkene ble Verdens beste kokkelandslag da de vant OL i Stuttgart februar 2020, rett før Covid-19 slo til for fullt.

Konkurransekulturen er tydelig i Norge. Avholder Norgescup og konkurranser for kokkelærlinger, for konditorer osv. Norge vant OL i kokkefaget både i 2008 og 2020.

Målet med konkurransene er å styrke kokkefaget og øke rekrutteringen til faget.

11.000 timer går fort med for laget til en større konkurranse. Kokkene tar med egen mat til samlinger hvor konkurranserettene plukkes ut. Kalles fagdugnad fordi det kreves så mye egeninnsats både fra deltagere og omgivelsene. Ofte utfordringer da kokkene må fritas fra daglige jobber. Så deltagerne har i realiteten ikke fritid på 4 år.

Dimensjonen på OL-seier er større enn de fleste evner å se.

I OL 2020 tok altså seniorlandslaget gull, i tillegg tok juniorlandslaget sølv. Community Catering tok 5. plass av 28 lag. Ganske utrolig.

Sverige ble nr. 2 senior, og Danmark og Island fulgte tett på. Norden dominerer kokkeverdenen fullstendig fordi de har best arbeidsmoral og har flest vinnerskaller, mener Johansen.

Community Catering går ut på å lage mat til mange samtidig. Kostøret pr. fat i internasjonale konkurranser er maks 5 Euro. Skal bl.a. lage mat til 120 personer i konkurransene. Juniorene lager mat til 80 personer i konkurransene.

Utvelgelsesprosessen til landslagene er tøff. Plukker de beste fra seneste lag til neste lag, sammen med nye talenter.

Internasjonale dommere er kurset i faget, tar minst 6 år å bli A-dommer, dvs. internasjonal dømming. Må ha vært med i konkurransene selv for å bli A-dommer. Finnes i dag ca. 125 A-dommere i verden, er voldsomt attraktivt å være dommer. Hvilke dommere som skal dømme i en konkurranse blir ikke offentliggjort før konkurransen starter.

Vanskelig å si hvorfor Norden er så sterkt representert blant de beste lagene.

Johansen avsluttet foredraget med visning av flere korte filmsnutter fra konkurranser Norge har vunnet.

Referent Pål Engen Strand

Bedriftsbesøk hos Duenger-gruppen på Rudshøgda

12. februar 2024

Bedriftsbesøk hos Duenger-gruppen på Rudshøgda

Duenger-gruppen er en familiebedrift med 16 ansatte, etablert i 1995. Tomten på Rudshøgda ble kjøpt i 2000 (bygd 2004).

Medlemsverving, innspill fra Inger Johanne Reiestad Hansen

29. januar 2024

Medlemsverving, innspill fra Inger Johanne Reiestad Hansen

Inger Johanne Reiestad Hansen er mangeårig medlem i Hamar Vest Rotary, som har lykkes godt med rekruttering av mange medlemmer av begge kjønn.

22. januar 2024

Bedriftsbesøk hos ASKO i Brumunddal

Vi ble tatt imot av Geir Larsen, markeds- og distribusjonsansvarlig.