Om Skibladner – historie og nåtiden

Direksjonsformann Bjørn Blichfeldt holdt et interessant foredrag om historien og nåtiden for Skibladner. Her følger noen stikkord fra foredraget.

Blichfeldt er både styreleder og daglig leder for AS Oplandske Dampskibsselskap.

Skibladner er en 163 år gammel dame, levert fra Motala i Sverige i 1856. Pris: 27.600 spesidaler + montering. Transportert på tog fra Stockholm, montert på Minnesund og Eidsvold.

Selskapet og Skibladners venner har en sterk motivasjon for å holde på tradisjon og gammel kultur, tenker langsiktig, historien viser vei mot framtiden.

Man ønsker at det som våre forfedre opplevde, skal også kommende slekter oppleve. Ikke så veldig mye rundt oss som er mer enn 160 år gammelt. Bortsett fra bygninger.

Skibladner er i drift etter 163 år, ingen grunn til ikke å kunne holde på i ytterligere 160 år.

Vi vil at våre barn og barnebarn skal kunne oppleve det samme. Eksempel på spesielle løsninger på Skibladner: «Krøllhår», ytterste dusken på halen til kuer, benyttes i putene i herresalongen på Skibladner. Ikke bare det vi ser, men det vi vet. Vi vet at det er krøllhår inne i putene. Ekte vare. Viktig at det fortsetter slik.

I fjor ble «rundingen» (akter på Skibladner) restaurert, kostet 1,7 mill. kroner. Utfordring: skruene var 160 år gamle, dårlige og kunne ikke brukes opp igjen. Fant til slutt omtrent like skruer i England fra 1926.

Det er stor interesse for Skibladner rundt hele Mjøsa, men økonomien har vært en utfordring i alle år.

1,5 ansatt på heltid. Opptil 50 ansatte i sesongen.

Norges første vannklosett kom på Skibladner i 1856. Linoleum ble lagt på Skibladner allerede i 1870-årene.

Digitalt papir i boka i ny bok om Skibladner. Video kan vises på mobilen.

«Den langsomme reises kunst». Lansert for 16 år siden.

I 1854 kom jernbanen fra Oslo til Eidsvold. I den forbindelse kjøpte engelskmennene opp mange av skipene på Mjøsa. Man forsøkte å legge om rutetabellene, slik at de ikke passet med toget. Prisene økte. Medførte lokal harme. Lokalbefolkningen ønsket seg sin egen båt, som de kunne bestemme priser mv. for selv.

Hva skulle skipet hete? Mange forslag, bl.a. «Norsk bonde». «Skibladner»: guden Frøys skip. Landets raskeste rutebåt, Mjøsas vakreste. I 1888 kom det raskere og bedre båter. Resulterte at man delte skipet i to, gjorde båten lengre, ny motor, 20 fot mer. Plass til røkesalong. Igjen den raskeste, vakreste og mest luksuriøse.

Skibladner har hatt mange liv. Satset på turister – allerede 1906. Åra etter krigen – 1919 veldig bra år for Skibladner. 1920 gikk man over til olje fra kull.

Oljen gir damptrykk. Utreder nå muligheten for bruk av biodiesel. Men vil koste 1,5 mill. kroner mer hvert år.

I 1926 viser regnskapet røde tall. Det ble derfor ikke gitt utbytte til aksjonærene, og siden dette er det ikke utdelt utbytte for aksjene i selskapet. Mer enn 165 år gammelt aksjeselskap. Fritatt for skatt med forutsetning om at det fortsatt ikke skal utbetales utbytte.

I 1937 sank Skibladner i vinteropplag. Styret var optimistiske, dro opp igjen skipet og restaurerte dette.

Full stopp under 2. verdenskrig. Tyskerne vurderte å bruke Skibladner, så lokalbefolkningen gjemte unna skipet i ei bukt i Vorma. Stor jubel etter krigen da Skibladner kom tilbake.

Mange dårlige år etter krigen, men selskapet holdt ut. I 1967 sank skipet nok en gang. Og nok en gang kom skipet på vannet igjen etter en fantastisk redningsaksjon.

1992-1995 ble skipet restaurert tilbake til 1888-1937-perioden. Fredet 2. august 2006 – som landets første fartøy.

NRK – 2016: Skibladner minutt for minutt. Store oppslag i avisene om Skibladner. Over 22.000 passasjerer i 2016. Året etter kom mange bestillinger fra hele landet. Ga Skibladner 46 timer med TV-bilder i 5 dager, 18 timer på radio. Masse båter og mennesker alle steder.

Farmen kjendis jobbet om bord som servitører. Man jobber mye med å bli sett og hørt.

Gode venner er godt å ha, «Skibladners venner» bidrar med flere hundre tusen kroner hvert år. 2000 medlemmer. Ett formål: støtte driften av Skibladner.

Mer enn 160 år og fortsatt i drift. Aksjebrevene (de første fra 1854). Kan komme på generalforsamling å avgi stemme. Aksjonærer fikk tidligere gratis tur. Aksjebrevene kan være verdt opp mot kr 10.000.

Over 8000 aksjonærer. Selger aksjebrev – emisjoner. Selges flere ganger.

Anløper mange av de samme bryggene som for 160 år siden, men flere endringer.

Positive til charterbrygger. I 2020 har Koronaen gitt store utfordringer.

Slippen er på Minnesund. Må periodisk innom. Kostet 4 mill. kroner siste besøk. Veivakslingen var ikke kontrollert på 27 år. Måtte totalrestaureres. Laget i Danmark. 10,3 millioner kroner kostet veivakslingen.

Fått 2 mill. fra Skibladners venner ++.

2020: Koronaen resulterte at alle charterturer måtte kanselleres. Aksept for 50% av totalt 230 passasjerer nå 115. Men i år kom ingen utlendinger. I stedet kom flommen, Koronaen og dårlig vær. Alt rammet i år, så nå er utfordringene store mht. økonomien.

Overlevd mange nasjonale kriser. Felles ikon for hele Mjøsa. Selskapet eier ikke utseendet av Skibladner.

Kulturminner er viktig, stor tro på at Skibladner skal seile 160 år til.

Vi takker for et strålende og engasjerende foredrag!

Rune Bye

Bedriftsbesøk hos Duenger-gruppen på Rudshøgda

12. februar 2024

Bedriftsbesøk hos Duenger-gruppen på Rudshøgda

Duenger-gruppen er en familiebedrift med 16 ansatte, etablert i 1995. Tomten på Rudshøgda ble kjøpt i 2000 (bygd 2004).

Medlemsverving, innspill fra Inger Johanne Reiestad Hansen

29. januar 2024

Medlemsverving, innspill fra Inger Johanne Reiestad Hansen

Inger Johanne Reiestad Hansen er mangeårig medlem i Hamar Vest Rotary, som har lykkes godt med rekruttering av mange medlemmer av begge kjønn.

22. januar 2024

Bedriftsbesøk hos ASKO i Brumunddal

Vi ble tatt imot av Geir Larsen, markeds- og distribusjonsansvarlig.