Kreftforeningen, avd. Hamar

Berit Jevnaker, distriktssjef i Kreftforeningen Hamar, foredrar om Kreftforeningens aktiviteter og utfordringer.

Kreftforeningen har hovedkontor i Oslo, og ett av 8 distriktskontor ligger på Hamar, med 8 ansatte. Hamarkontoret består av tverrfaglig sammensatt team, med bl.a. sykepleier, sosionom, medieviter, merkantilt, innovasjon, økonomi.
Kreftforeningen dekker 17 pasientforeninger, bl.a. prostataforeningen. Assosierte medlemmer i kreftforeningen. Mye fagpersonell og frivillige representert.
Har fokus på hele familieperspektivet i arbeidet, da så mange er berørt av kreftsykdommer.
Har 116.000 medlemmer i dag. 27.000 frivillige og nærmere 200 medarbeidere rundt om i Norge.

NY visjon: Hadde «sammen skaper vi håp», men er nå «et liv uten kreft».

Kreftregisteret.no er offentlig register med mye informasjon.34.190 nye krefttilfeller i 2018, 54% menn. 11.016 døde av kreft samme år.

283.894 er i live i dag etter å ha blitt diagnostisert med kreft.

Høyere levealder utfordrer systemet. 3 av 4 overlever kreft i dag.

Har mye fokus på å forebygge kreft, ønsker ganske enkelt at færre skal få kreft.

-        Bedre kvalitet for pasienter og pårørende.

Ser konturene av røykfri generasjon, men ser at snusbruk øker kraftig. Vet ikke nok om snusens skadevirkninger, men vet at det finnes ca. 200 ulike kreftfremkallende midler i snus. Er jo stort sett kun Sverige og Norge hvor det snuses.

Er også imot elektroniske sigaretter, fordi man vet altfor lite om hva dette kan medføre på sikt.

Høyt fokus på føflekk-kreft. Norge ligger på topp i føflekk-kreft tilfeller. Ser at flere godt voksne får føflekk-kreft i dag. Australia er også høyt oppe på statistikken, men der har mye fokus hjulpet.

Brystkreft, vil ha obligatorisk screening fra 45 år. Livmorhalsprøver skal tas hvert tredje år. Mye fokus på kvinner fra minoritetsnasjonaliteter.

65 damer fra 13 nasjoner samlet på Gjøvik for informasjon. Stor interesse, Kreftforeningen vil fortsette med dette. Også informasjon om vaksinasjonsprogrammer, noe som er lite kjent blant innvandrere. Vil kjøre tilsvarende for mannlige innvandrere til høsten.

Vardesentre, f.eks. Ullevål og Radiumhospitalet. Er en oase i sykehuset hvor man får tilgang til fagpersonell samt også kaffe, vafler etc.

230 mill til ulike forskningsprosjekter delt ut i 2019. 22 mill til bukspyttkjertelkreft.

Er mest forskning på Radiumhospitalet, Haukeland, sykehus i Stavanger og Kristiansand, Universitetssykehuset i Tromsø.

-        Helseopplysning, årsaker, forebygging og behandling. Bevilger penger til kreftforskning. Rådgivning og mestringstilbud kreftpasienter og pårørende. Påvirker myndigheter på ulike nivå. Internasjonalt arbeid

Prostatakreft og brystkreft er mest utbredt blant menn/kvinner. Deretter følger tarmkreft og føflekk-kreft.

Økonomi
38% av total inntekt 2018 på kr. 546 mill. kroner er gaver og innsamlede midler fra privatpersoner. Norsk Tipping 13%, 69 mill. Medlemskontingent utgjør 27 mill., dvs. 5 %.

Er streng innsamlingskontroll i dag. 46 mill midler til formål i 2018, 53% av dette gikk til forskning.

Kreftforeningens Vitensenter ligger i Oslo, viser hvordan kroppens celler jobber og mye annet spennende relevant informasjon.

Har eget opplegg for barn 6-16 år med familie som er rammet av kreft.

Yoga i parken; gratis folkehelsetilbud i Hamar, Lillehammer og Gjøvik. En gang pr. uke på sommeren. Dette

Bli medlem? Send 2277 og bli automatisk medlem, kr. 360,- pr. år.

Mener at PSA er for dårlig måleparameter for behandling av prostatakreft, og kan føre til overbehandling. Er derfor ingen regelmessig innkalling til screening av voksne menn.

En aktiv forsamling stilte mange spørsmål, og vi takker foredragsholder for et givende foredrag.

Pål Engen Strand

Bedriftsbesøk hos Duenger-gruppen på Rudshøgda

12. februar 2024

Bedriftsbesøk hos Duenger-gruppen på Rudshøgda

Duenger-gruppen er en familiebedrift med 16 ansatte, etablert i 1995. Tomten på Rudshøgda ble kjøpt i 2000 (bygd 2004).

Medlemsverving, innspill fra Inger Johanne Reiestad Hansen

29. januar 2024

Medlemsverving, innspill fra Inger Johanne Reiestad Hansen

Inger Johanne Reiestad Hansen er mangeårig medlem i Hamar Vest Rotary, som har lykkes godt med rekruttering av mange medlemmer av begge kjønn.