Ringsaker Blad v/Gaute Freng

Brumunddal Rotary 11.2.2019

Gaute Freng er redaktør i Ringsaker Blad, og har kalt sitt foredrag «Nye tider for Ringsaker Blad».

Ringsaker Blad ble grunnlagt i 1935. Har 7 ansatte, og omsetter for ca 23 mill. kr. årlig, med drøye 17% resultat. Papirutgave tre ganger pr. uke.

Er en del av Amedia, en stiftelse som eier mange lokalaviser i Norge.

Freng har vært redaktør siden 2007, begynte der 1997. Fotball og ski var hovedområder.

Ringsaker Blad er på nett stort sett døgnet rundt. Har full kontroll på hva som leses av nyheter som ligger ute, kan sjekke f.eks. alder og hjemsted på lesere som logger på. Slik informasjon blir aldri delt med andre.

Den store utfordringen er å treffe med riktig stoff i avisen. Ser at kulturstoff har begrenset antall lesere. Som eksempel leses referering fra konserter stort sett kun av de som var der, men leserne liker å se hvem som var der. Lokalt næringsliv fenger også, sammen med eiendom og boligstoff. Mange leste om den nye hotellsjefen i Mjøstårnet.

Ligger mye på Pluss-sider, dvs. sider som krever abonnement/pålogging, men de forsøker å lokke ikke-registrerte lesere med mange gode åpne saker.

Svært aktuelt nyhetsemne er bilen som kjørte av Nesvegen i ettermiddag, dette ble lagt ut på nett ca. kl. 18:30. Ca 400 leste saken første timen.

Dead line for papiravisen er ca. kl. 15 dagen før. Papirutgaven legges ut digitalt kl. 21 kvelden før.

Har som mål å levere gode og nyttige nyheter fra lokalmiljøet i Ringsaker. Ringsaker Blad får skryt for god og brukervennlig teknisk løsning for leserne av den digitale utgaven.

Gaute Freng ser lyst på fremtiden for Ringsaker Blad.

Pål Engen Strand

---------------------

I president Gaute Arnesons fravær ble kveldens møte ledet av påtroppende president Ivar Sundet.

Av medlemmenes fødselsdager ble Ole Ellefsæter sin 80-årsdag fredag 15. februar spesielt nevnt, med åpen dag på Blåmyra med lett servering fra kl. 12.

Neste møte; Roy Carstens foredrar om NAV.