TANKER OG MINNER FRA KRIGENS DAGER v/EINAR ØFSTI

Einar Øfsti ga en oppsummering av hendelsene fra krigens innledende dager. I møtet fikk vi også noen minner om krigen fra Eivind Elstrand, Gunnar Thyness og Hans Petter Schjønsby.

Innledning/bakgrunn for krigen: 1. og 2. verdenskrig henger sammen. 1. verdenskrig startet med skuddene i Sarajevo 28. juni 1914. Østerrike/Ungarn erklærte Serbia krig. 1. verdenskrig varte 4 år. Avsluttet 11. nov. 1918.

Den tyske hær var ikke beseiret, våpenstillstand ble ikke forstått. Fredsavtale i Versailles året etter. Restriksjoner for Tyskland, som ble oppfattet som svært urimelige.

Weimar-republikken – 1919-1933 – et liberalt demokrati,- flere urolige år med mange demonstrasjoner. Økonomisk vanskelig situasjon. Sterk nedgangstid.

Adolf Hitler – født 1889. Egentlig østerriker, opprinnelig forsøkte han å bli maler,- spilte spesielt på den tyske misnøyen. Stiftet nasjonalsosialistisk parti 1921. Satt i fengsel en kort periode (1923). Skrev «Mein kampf» mens han satt i fengsel. Regjeringsmakt fra 1933. Fikk både jernbane og postverket til å fungere godt. Avvikende raser ble forfulgt (ikke bare jøder). Riksdagsbrannen i 1933 som nazistene brukte for å tilrive seg mer makt.

Hitler ønsket «lebensraum», okkuperte Polen i 1. september 1939. Dette ble starten på 2. verdenskrig. I desember 1939 fikk Hitler besøk av Vidkun Quisling,- situasjonen i Norge ble beskrevet, bl.a. svært dårlig forsvar. Svensk holdning var kanskje ikke så heroisk som man har trodd. F.eks. mange norske flyktninger ble sendt tilbake til Norge. Hitler ønsket å sikre jernmalmen fra Kiruna. Ønsket også den norske kysten for å sikre tilgang til den tyske flåten. Britene hadde også planer om å okkupere Norge.

Samordnet invasjon av Norge med fly, skip, hær 9. april 1940. Den norske staten var svært dårlig forberedt. Var allikevel varslet godt på forhånd. Regjeringen trodde ikke noe på invasjonsplanene. Invasjonen medførte stor forvirring og kaotiske tilstander. Dårlig vær medførte at det de første dagene var en forholdsvis liten tysk styrke som invaderte Norge.

Blucher ble stoppet ved Oscarsborg. Hovedledelsen var om bord og ble dermed stoppet eller forsinket sterkt. Tyskerne inntok Oslo i 9-tiden 9. april.

Hendelser:

9. april: Stortinget har møte på Hamar kl. 12.30. Dro videre til Elverum kl. 19.45.
10. april: Kongens «Nei» i Nybergsund
11. april: Elverum og Nybergsund bombes.
18. april: Hamar kringkasteren avslutter sendingene.
Først 19. april kommer tyskerne til vårt område.

Falne under kampene på Hedmarken:

Soldater: 22, derav 16 i Ringsaker
Sivile: 27, derav 22 i Ringsaker

Bildet på forsiden er fra boken «Krigen på Hedmarken våren 1940» av Egil M. Kristiansen. Boken gir mange detaljer om krigen i vårt område. Anbefales.

Eivind poengterer at vi ikke må glemme de mange store trefninger og grusomme krigshandlinger som fant sted i Ringsaker i 1940. Eivind husker selv at et tysk krigsfly kom i lav høyde over garden den 19.april 1940.  Målet for flyet var norske styrker som lå i stilling i Nydal i Furnes. Granater slo ned i Brumunddal, og han husker at Bro verksted i Brumunddal sto i brann. Det ble fortalt at to voksne og et barn ble drept ved garden Kolstad i Ringsaker.

Verre ble krigshandlingen den 20. april, da der Fὒhrers 51 –års fødselsdag ble feiret med stort alkoholkonsum blant de tyske soldater. De for fram som barbarer og huiet og skrek (sitat fra Mikkel Sveinhaug). Tyskerne kommer til plassen Akervold, omringer huset og begynner å skyte mot hovedbygningen. Aksel Nygaard blir skutt etter en bagatellmessig hendelse. En håndgranat ble kastet inn gjennom et vindu, og alle i huset måtte redde seg ut. En tysk offiser beordrer eieren, Ole Smedstuen, til å gå nedover jordet med hendene i været. Etter 50 meter får han et skudd i bakhodet og dør momentant.

Senere kommer tyske soldater til gardene Svartungstad og Sæther. De skyter vilt rundt seg og slår i stykker innbo og løsøre. Mannfolkene på gardene ble beordret ut på tunet med hendene i været. Til sist beordrer de fem av dem ned til bygdevegen og med ordre om å snu seg. En tysk offiser tar opp revolveren og gir samtlige et nakkeskudd.

Jeg husker godt at krigshandlingen på Ring skapte stor redsel blant befolkningen i Ringsaker. Det skaket opp folk i bygda, og var samtaleemne i alle krigsåra.  -  Vi skylder å minnes de 16 norske militære og 22 sivile som mistet livet under kamphandlingene i Ringsaker i 1940.

NB! Fredag 20. april ble arrangert minnemarkering om krigshandlingene på Lundeghøgda i 1940.  Paradestyrke fra H.M. Kongens  Garde deltok, se bilde. Gardesjef oberstløytnant Geir Pettersen  holdt tale og la ned krans ved bautaen.