Færøyene (av Fær/får) ved Gaute Arneson

Gaute holdt et meget spennene og interessant foredrag med mange flotte bilder om et besøk på Færøyene i september 2017. Han reiste sammen med fire tidligere studiekamerater. Gaute var også så heldig at en annen tidligere studiekamerat nå er hjemme på Færøyene og er miljøverndirektør der, og han fungerte som lokal guide for turen.

For å komme til Færøyene fra Norge kan man ta båt eller fly fra Bergen, eller fly via København.

Fakta om Færøyene:

Arealet er vel 1300 km2 – til sammenligning – Ringsaker er ca. 1200 km2

18 vulkanske øyer – 50.000 innbyggere

Bosatt av irske munker siden 625

Kolonialisert av nordmenn i 850

Under «Norgesrike» i Danmark-Norge-perioden. Jysk amt siden 1720. Selvstendig dansk amt siden Kielfreden i 1814. 1814.

«Indre sjølstyre» siden 1948.

Middellevealder, 85 for kvinner, 80 for menn

Evangelisk – Luthersk folkekirke, 85 % er tilsluttet.

Eget språk – færøysk, minste språk i den germanske språkgruppa, men du kommer langt med dansk og norsk

Spredt bosetting, med utmerket vegstandard. Ca. 50% av befolkningen bor i Torshavn. Klimaet er vestnorsk, Golfstrømmen dominerer alle årstider, kjølige somre sjelden mer enn 20 grader og med milde vintre. Det regner neste støtt, men det høljeregner sjelden.

Blant mange interessante turistmål, dro gruppen også til Kyrkjebøur, som er et gammelt bispesete hvor Kong Sverre Sigurdson f.1151 hadde sin oppvekst som fostersønn til Biskop Roe som var hans mors bror. Kong Sverre ble en dominerende konge i Norge fra 1177 til 1202, politisk og militært. Han sto i allianse med Birkebeinerne. Her på Kyrkjebøur er det et museum og domkirkeruiner.

Litt mer om det Færøyske samfunn:

BNP per innbygger 2017 NOK 225.000,- . Arbeidsledighet 2017 1,4%

Off. sektors andel av BNP omlag 50 %

Overføring fra Danmark: 15% av BNP

50 % av BNP fra fiskeri og oppdrett

Eksport: 95 % fra fiskeri og oppdrett

Import fra:

Norge 28,7%, mest olje, trelast og skipsbygging

Danmark 24,6 %, mest matvarer

Tyskland, mest 10 % biler (stor biltetthet)

Island 4,4%, mest sauekjøtt og Kina 4,4%, mest klær

Eksport til (vesentlig fisk):

Storbritannia 11,3%

Tyskland 8,9 %

Danmark 6,8 %

Frankrike 5, %

Det er mye sau på Færøyene, og de slakter ca. 300 000 kg pr. år, men de spiser opp alt selv, enda må de importere fra Island, fortalte guiden Petur Nielsen.

Styre på Færøyene utgår fra Tinganes (Lagtinget), som er både en bydel/halvøy og «Parlamentet» i Torshavn. Den har navnet sitt fra det gamle Lagtinget, og det første tinget i vikingtiden ble holdt her allerede i 825.

Statsoverhode: Dronning Margrethe

2 representanter i det danske Folketinget

Dansk valuta, dansk utenriks- og forsvarspolitikk, unntak for EU. Medlem av Nordisk Råd.

Nasjonalforsamling – «Lagting» – 32 repr. velges for 4 år. Regjering: Landsstyre. Statsminister Aksel Johannessen

Parlamentarisme, blant de eldste i verden. Største parti er sosialdemokratene og republikanerne. Mindre borgerlige småpartier. Koalisjonsregjeringer er vanlig.

Inndelt i 6 fylker («sysler») og 30 kommuner.

Det kan synes litt merkelig med 30 kommuner, men de har mye mindre oppgaver enn i Norge, ifølge Gaute, kun ansvar for flaggheising?.

…… en nordmann vil kjenne seg igjen i mange aktuelle tema og problemstillinger

Høyt offentlig forbruk, store offentlige utgifter, høy grad av offentlig sysselsetting. Høyt skattenivå

Petur Nielsen: «Ja, vi bruker store ressurser på å klippe håret på hverandre»

Nordisk velferdssamfunn

Velutviklet demokrati og ytringsfrihet

Lav arbeidsledighet

Bilisme. Kollektivtrafikk = skolebusser (gratis)

Stor vekt på byutvikling / det offentlige rom

Utvikling av arkitektur

Som nordmann føler man seg meget godt mottatt og ivaretatt på Færøyene. Vi kan skjønne mye av språket og maten er god, med kanskje unntak av hvalspekk rettene.

Referent: Kåre Magne Dalen.

Bedriftsbesøk hos Duenger-gruppen på Rudshøgda

12. februar 2024

Bedriftsbesøk hos Duenger-gruppen på Rudshøgda

Duenger-gruppen er en familiebedrift med 16 ansatte, etablert i 1995. Tomten på Rudshøgda ble kjøpt i 2000 (bygd 2004).