Byggesaksforvaltning i Ringsaker v/Atle Ruud, Kart- og byggesaksjef Ringsaker kommune

Møtet ble ledet av president Rune Glomseth som ikke hadde noen klubbsaker.

Kveldens foredragsholder Atle Ruud presenterte seg selv. Han har vært sjef for Kart- og byggesaksavdelingen fra 2010. Hans bakgrunn er utdannelse fra Norges landbrukshøgskole på Ås, og variert praksis før han tok til i sin nåværende stilling i 2010.

Han holdt et meget godt og interessant foredrag for oss om sin rolle i kommunen og hvordan kommunen jobber innen hans arbeidsfelt.

Kart- og byggesaksavdelingen tar seg av:

·         Byggesaker

·         Kart og oppmåling

·         Spredt avløp og vassdragsovervåking

·         Eiendomsskatt

Avdelingen har 19 årsverk, og de har årlig ca. 5000 dokumenter inn og ut, samt 1500 saksdokumenter. Kommunens planutvalg er Byggesaksavdelingens hovedutvalg og behandler bl. a. dispensasjonssaker m.m.

Byggesaker

Avdelingen er involvert i ca. 900 byggesaker av alle typer (nybygg, påbygg, endring etc.). Det følger også opp dispensasjoner og tilsyn. Byggetillatelser for bolighus har gått opp fra ca. 120 tidligere år, til 276 i 2016 og 205 i 2017 i Brumunddal, og i hele kommunen er tallene de to siste årene henholdsvis 522 og 315.

Byggetillatelser for hytter/fritidsboliger ligger fortsatt høyt i Ringsaker, med 173 i 2016 og 207 i 2017.

Kart og oppmåling

Siste år er 300 nye eiendommer registrert, noen av disse fra tidligere festetomter. 100 nye festetomter er registrert, hvorav mange i Brøttum allmenning. Videre har det vært arbeidet med matrikkeldata forbedring.

Spredt avløp og vassdragsovervåking

Det følges opp utslippstillatelser i kommunen basert på egen forskrift for Ringsaker, og sårbare vassdrag overvåkes. Blant annet skal vannkvaliteten i Næra undersøkes nå i 2018 på grunn av dårlig forhold for fisk.

Eiendomsskatt

Kommunen har ca.21 000 eiendommer. Disse ble omtaksert i 2017 og vil få ny eiendomsskatt fra 01.01.2018. Skatteprosenten går ned og bunnfradraget opp, men skattegrunnlaget går antagelig opp slik at det nye resultatet ser vi først når vi får regninga. I tillegg fins en skattetakstnemnd på tre medlemmer valgt av kommunestyret som er en overvåking-/ankeinstans.

Adressering

I kommunen har vi gateadresser i boligområde og områdeadresser i fjellet. Vi har totalt ca. 23 300 adresser i kommunen.

Rotarys forsalg om gatenavn gjorde at Atle Ruud gikk gjennom prosessen for å etablere gatenavn. Et navneforslag kommer opp, dette kontrolleres opp mot reguleringsplan, grunneier, historielag og private personer. Byggesaksavdelingen samordner, i spesielt vanskelige tilfeller konsulteres Språkrådet, og formannskapet vedtar det nye gatenavnet.

(Dette vedtaket er det ikke klageadgang på, men kan omgjøres av et nytt politisk vedtak.)

Navnevalg

Navnet bør ha stedlig tilknytning, navnet bør bygge på og føre videre lokale navnetradisjoner. Det bør unngås å bruke personnavn.

Personnavn

Personnavn er lite brukt i Ringsaker og skal ikke være på levende personer. Navnet skal skrives slik personen selv skrev det, men generelt forsiktig med personnavn. Det siste personnavnet som er brukt er Borghild Ruds veg i 1999.

Spørsmål/diskusjon

Rotarys forslag om Alf Prøysens veg ble diskutert, men byggesakssjefen viste til det oven for stående, men han lukket ikke døra for hva kommunestyret kunne gjøre. Det kom for øvrig opp et meget godt forsalg om å omdøpe det vi i dag kaller «Torget» til Alf Prøysens plass.

Det var mange gode spørsmål og diskusjoner og gode tilbakemeldinger til byggesaksavdelingen for meget god og rask service. En foregangskommune!

Kåre Magne Dalen

Bedriftsbesøk hos Duenger-gruppen på Rudshøgda

12. februar 2024

Bedriftsbesøk hos Duenger-gruppen på Rudshøgda

Duenger-gruppen er en familiebedrift med 16 ansatte, etablert i 1995. Tomten på Rudshøgda ble kjøpt i 2000 (bygd 2004).

Medlemsverving, innspill fra Inger Johanne Reiestad Hansen

29. januar 2024

Medlemsverving, innspill fra Inger Johanne Reiestad Hansen

Inger Johanne Reiestad Hansen er mangeårig medlem i Hamar Vest Rotary, som har lykkes godt med rekruttering av mange medlemmer av begge kjønn.

22. januar 2024

Bedriftsbesøk hos ASKO i Brumunddal

Vi ble tatt imot av Geir Larsen, markeds- og distribusjonsansvarlig.