TILBAKEBLIKK PÅ MINE 12 ÅR SOM NÆRINGSSJEF I RINGSAKER KOMMUNE V/HERMOD ØSTBERG

Det har vært en spennende reise å være med på og jeg føler meg heldig som har fått lov til å være med på den, sa Hermod Østberg. Den startet 1.11.2013, basert på et ønske om å jobbe med nærings- og bedriftsutvikling i egen hjemkommune.

Det var på tide å trappe ned på 18 års jobbing som bedriftsrådgiver med stor reiseaktivitet over store deler av landet.

Næringsutvikling er å jobbe med lokalsamfunnsutvikling, og innebærer å ha et helhetssyn på det å jobbe, bo og besøke! Arbeidsfeltet er bredt, men dette er viktige elementer som alle bygger opp under hovedmålsettingen i Ringsaker kommune om en befolkningsvekst på minst landsgjennomsnittet.

Næringsutvikling er en av de strategiske pilarene for framtidig vekst og utvikling i Ringsaker.

Hovedgrepene for vekst:

Barnehage og skole!

Næringsutvikling!

Boliger og tomter!

Byutvikling!

Omdømmebygging og markedsføring!

Visjonen for næringsarbeidet er å gjøre Ringsaker til den beste kommunen å jobbe og drive næring i. Ringsaker skal være næringslivets favorittkommune! Dette er en ambisiøs målsetting som har gjort det nødvendig å være initiativrik, handlekraftig og løsningsorientert. Med dette som rettesnor har næringssjefsjobben i 12 år gitt mange hyggelige opplevelser og positiv resultater i form av spennende nyetableringer og vekst i eksisterende næringsliv. Veksten i antall arbeidsplasser i perioden har ligget på topp i Innlandet. Særlig stor har veksten i varehandelen i kommunen vært, som i perioden 2008 – 2015 var på 53%. Det er en formidabel vekst og langt kraftigere enn i nabokommunene og landsgjennomsnittet. Et godt samarbeid med handelsstanden og en kraftfull satsing på by- og sentrumsutvikling fra kommunens side har vært utslagsgivende her.

Særlig artig har det vært at kommunen har scoret godt i flere nasjonale kåringer, bl.a. i Kapital:

Østberg avsluttet med å vise til flere positive medieomtaler av næringsarbeidet i kommunen og en rekke etableringer og hendelser i næringslivet som har funnet sted i hans periode som næringssjef. Skal en spesiell hendelse trekkes fram, så må det være etableringen av IKEA i 2015. IKEA er en kjempestor etablering i seg selv med sine 250 ansatte, men ringvirkningen av deres etablering forventes å være mange ganger så stor. Dessuten fortalte Østberg at IKEA i flere sammenhenger har framholdt Ringsaker som en av de beste i landet å samarbeide med, og fremholder Ringsaker som et eksempel til etterlevelse for andre kommuner hvor de ønsker å etablere seg. Det er tydelig at Ringsaker har befestet sin posisjon som en meget næringsvennlig kommune.

Østberg poengterte til slutt sterkt at den vellykkede næringsutviklingen i Ringsaker skyldes et nært og godt samarbeid mellom næringsliv og kommune. Ringsaker er heldige som har så mange dyktige og risikovillige bedriftsledere/-eiere og eiendomsutviklere som våger å satse på vekst og utvikling i Ringsaker, og ikke minst en løsningsorientert administrasjon og næringslivsinteresserte politikere.

Referent Hermod Østberg